onsdag, juni 27, 2007

Omorganisering - IGEN!!!

Missförstå mig rätt nu, jag är helt och hållet för effektiva och väl fungerande arbetsplatser där "man vet vad man är anställd för att jobba med" och där arbetsklimatet är på topp! Därför blir jag så in i norden trött på att det ständigt ska omorganiseras bara för att ledningen lite diffust har fått för sig att "något behöver göras".

Man tillsätter arbetsgrupper vars dolda agenda är att komma fram till arbetsledningens (redan bestämda) plan. Det hela är som vanligt ett spel för gallerierna där arbetstagarna och de fackliga företrädarna tror att de har något att säga till om men det hela är bara en illusion! För till syvende och sist är det ju ändå "arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet"!

Jag tror också på att det ibland behövs förändringar på en arbetsplats men jag tror också på ett genuint samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare; ett samarbete där det inte finns någon dold agenda och där målet inte redan är bestämt.

Tycker att det här beskriver många arbetsplatser även i dagens Sverige:

" Vi tenderar att möta varje ny situation med att omorganisera...en underbar metod för att skapa en illusion av framsteg medan man framkallarförvirring,ineffektivitet och dålig moral."

Petronius Arbiter, romerskförfattare, död 66 e. Kr.




Inga kommentarer: