måndag, juli 30, 2007

Amerikanska Talibaner

USA är ett land som man inte kan undgå att beröras av. Mångfalden, smältdegeln, friheten, ofriheten är alla delar i det stora pusslet USA. Med tanke på hur högt amerikanarna värderar friheten; rätt att bära vapen, att uttrycka sig m.m. slår det mig hur konstigt det egentligen är att de är så religiösa och bibeltrogna. Att de tror på kreationismen istället för darwinismen. Jag läste en undersökning för nåt år sedan som visade att 80% av befolkningen tror att Gud skapade människan och jorden!! Men hallå där!!! Hur resonerar de egentligen??!!

När jag bodde i norra Idaho i slutet av 80-talet upplevde jag landet och framförallt Idaho-invånarna som lite konservativa och religiösa men det var inget som jag tänkte på dagligvis. Idag därmot går USA mot en religiös fanatism som inte står de Afghanska talibanerna långt efter. De här nya religiösa konservativa gardet står för en politik som innebär strikt bibeltolkning, förbud mot aborter, mer och fler dödsstraff, mer krigshets, underordnande roll för kvinnorna m.m. Och det har gått så långt att de har en låång arm ända in i Vita Huset.

Igårkväll såg jag dokumentären Jesus Camp om just den nya väckelserörelsen i USA. Dokumentären visade på hur man formade och indoktrinerade barnen till att bli de framtida kristna ledarna i USA. Något som jag fann oerhört intressant var hur en utav prästerna flera gånger refererade till fundamentalistiska muslimer och berättade hur de framgångsrikt hjärntvättar sina barn för att nå sina mål och hon menade då att vi (amerikanarna) måste gå tillväga likadant!! Snacka om att vara lika goda kålsupare allihopa, både de amerikanska och afghanska talibanerna!!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läs Richard Dawkins.
Han har en del att säga om Kreationister och fundamentalister, mycket läsvärt.

Vilket liv! sa...

Tack för tipset!