måndag, september 03, 2007

Kameraövervakning i skolan

Man läser ofta nuförtiden hur vandalisering och bränder i skolan kostar kommunerna miljardbelopp varje år. Pengar som mycket väl skulle kunna användas till att skolorna får så mycket bättre resurser.

På grund av all den här skadegörelsen har flera skolor redan fått tillstånd att sätta upp kameraövervakning inom skolområdet.

Bara inom Västerås kostade skadegörelsen mer än 6 miljoner kronor förra året!!!! Det är bara sååå mycket pengar som skulle kunnat användas till annat!

Jag kan bara inte fatta vad det är som driver ungdomar (det ofta ungdomar!) till att förstöra och sätta eld på skolor? Jag köper absolut inte argumenten att de har "tråkigt", "finns inget att göra" eller andra urkassa ursäkter. Var är föräldrarna i allt det här? Har de ingen koll på vad deras barn och ungdomar håller på med?

Det har diskuterats om att sänka rösträttsåldern till 16 år men det är ett förslag som jag bara garvar åt - kan inte ta på allvar på något sätt! Om ungdomar beter sig på det här sättet är de ta mig sjutton inte mogna för att rösta heller.

Låt de ungdomar som förstör städa upp efter sig, reparera skadorna och även betala för skadegörelsen. Jag är trött på daltet och det är dags att de får ta konsekvenserna av sitt handlande.

Inga kommentarer: