torsdag, september 13, 2007

Version 3 - på väg att avskaffa sjuka och sjukförsäkringen

Öhhh, vad har hänt nu då? Jo, del 3 har nu lanserats - den nya vägen till att helt försöka avskaffa sjuka människor med påföljande sjukskrivningar.

Genom att sänka ersättningen från hela 80% till 75% vid längre sjukrivningar så hoppas man på att svenska folket helt plötsligt ska bli så mycket friskare. För visst väljer vi att vara sjuka??!! Dessutom får du bara vara sjuk hos en och samma arbetsgivare i max 6 månader - för sen kan det helt plötsligt bli så att du kanske måste arbetsträna i ett annat yrke och kanske också på en helt annan ort!!

Jag kan bara inte låta bli att undra - Har ni helt och hållet förlorat er empatiska förmåga? Varför sparka på de som redan ligger? Det här handlar inte om människor med förkylningar eller influensa. Det här handlar om människor som har sjukdomar och sympton som är så mycket värre. Hm, kanske värt att kolla in om regeringen gäspar tillräckligt mycket!!!!! Det ska ju i så fall tyda på empatisk förmåga - om man gäspar mycket alltså - inte att man sitter i regeringen.

Har man en svår utmattningsdepression räcker 3 månader inte till på långa vägar. Det kan ju för sjutton ta 3 månader att ens orka ta sig upp ur sänger!

Nu är jag trött på det här, trött på elitistiskt tänk med en släng av lite "tycka synd om"-dos. Jag vill och kräver faktiskt en bra sjukförsäkring. En sjukförsäkring värd sin namn, en som jag kan lita på att den finns där om jag skulle bli svårt sjuk.

Eller vill ni istället att jag ska teckna en privat försäkring? Om så är fallet - justera min skatt så fixar jag det på egen hand!! Vi har väl valfrihet, eller vaddå?!

6 kommentarer:

Anonym sa...

2010 byter vi regering!

Därmed basta!

Snart är det demonstrationer runt om i landet!

Gör DIN röst hörd!

Anonym sa...

Detta önskar jag att jag hade för 2 år sedan. Jag var sjukskriven i 1,5 år utan att något hände. Med regeringens förslag skulle det hänt något efter 3 månader.

Jag fick inget alternativ att kunna fortsätta, jag var tvungen att säga upp mig pga mina besvär och det var för tungt. Med detta förslag hade jag fått prova på andra arbetsuppgfiter. Jag fick ingen hjälp av min arbetsgivare med rehabilitering. Först nu 4 år senare får jag hjälp.

Med regeringens förslag skulle jag fått en rehabiliterings garanti. Hela 3 positiva saker hittar jag genom detta. Socialdemokrateran skyltar med cancersjuk patient?

Och något socialdemokraterna verkar ha glömt helt är ju sjukersättning, fd förtidspensionering

Nåt jag undrat över... Varför ska man bli långtidssjukskriven om man inte kan komma tillbaks till sitt ordinarie arbete men klarar av andra arbeten? Det ni menar med skyddsnät?

Det ska tydligen vara lönande att vara sjukskriven och arbetslös länge i det här landet?

Anonym sa...

"Dessutom får du bara vara sjuk hos en och samma arbetsgivare i max 6 månader - för sen kan det helt plötsligt bli så att du kanske måste arbetsträna i ett annat yrke och kanske också på en helt annan ort!!"

Du har helt fel och du har inte läst uppgifterna om regeringens förslag!

"Senast efter tre månader ska arbetsförmågan prövas mot möjliga andra arbetsuppgifter hos den egna arbetsgivaren. Senast efter sex månader ska arbetsförmågan prövas mot hela arbetsmarknaden."

Här får man ju chansen att få ett annat jobb?

Så du menar att om man inte klarar av sitt ordinarie jobb men klarar av andra ska man vara sjukskriven?

Vilket liv! sa...

En bra rehabilitering utesluter inte att man kan bibehålla dagens sjukförsäkringsregler! Enligt ett tidigare förslag vill regeringen att:

"sjukskrivning från det egna yrket medges i tre månader. I ett nästa steg ska arbetsförmågan prövas mot jobb på hela arbetsmarknaden".

Det viktigaste i det här är att 3 månader inte alla gånger räcker! Har man utmattningsdepression så är ibland 3 månader då väldigt kort tid!

Oftast har folk arbetsförmåga i sitt tidigare yrke - det tar bara olika lång tid att komma tillbaka -eftersom vi alla är olika individer.

Det är för mig väldigt trist att då höra att regeringen väljer att vara så fyrkantig och dra alla över en kam. Var nånstans finns flexibiliteten? Det är ju ändå människor det handlar om!

Anonym sa...

Då ska det vara en rehabilitering värd namnet oxå!
Inte den "förvaring" som man åstadkom på skattebetalarnas bekostnad för min del, Där jag i princip skulle "arbetstränas" i tyngre yrken /arbetsuppgifter än dem läkarna (och för all del F-kassan själva) hade konstaterat att jag klarade av..
Denna "rehabiliteringsinstans" som F-kassan köpte sina tjänster av, var enbart ute efter att tjäna pengar! Och det finns tyvärr väldigt många "privata" rehab-företag, som skiter fullkomligt i att vara seriösa, så länge de får ut mellan 75 - 100 tusen per "patient" de utreder under en 5-veckors period..
Och det är vi som är sjuka, som får sitta emellan..
Jag klarade mig ganska helskinnad, eftersom jag har en kontaterad fysik skada (det sitter således inte "i huve´t"..)Vilket faktiskt representent från F-kasan påpekade och frågade om man tagit hänsyn till när arbetsprövning inleddes.. Det visade sig då att varken socioterapeut, sjukgymnast eller någon annan överhuvudtaget öppnat kuveret med min personakt.. Lite "skämmigt" var det för dem, men tyvärr, får de fortfarande fortsätta att "utreda" arbetsförmågan" hos sjukskrivna/förtidspensionerade.. För F-kassan i mitt län har varken tid eller resurser (fast RÅD verkar de ha..?!)

Vilket liv! sa...

Det du berättar om din egen rehabilitering är du tyvärr inte ensam om! Hemskt att behöva bollas runt och inte få en seriös arbetsträning värd namnet!

Jag är positiv till att det finns privata rehab-företag för majoriteten av dem gör ett bra jobb! Men å andra sidan tror jag också att FK och AF kan göra lika bra jobb om man låter dem använda sina resurser på rätt sätt - inte bara till administration.

Tyvärr får både FK och AF mer pengar till program/åtgärder än till personalbudget - vilket är urdumt eftersom de själva har kompetent personal till att utföra de uppgifter som de istället köper för dyra pengar från privata företag.

Men det är helt klart att arbetsrehabilitering är en jätteviktig fråga - och den måste bli bättre! Inget snack om saken! Men det betyder ju inte att man behöver göra det dyrare och/eller svårare att bli/vara sjukskriven.