söndag, oktober 14, 2007

En demokrat i Vita Huset, tack!

Politik kan många gånger vara riktigt spännande, om inte i Sverige så i alla fall i USA. Svensk politik upplevs ibland som lite småtråkig och präktig. Inga direkt heta debatter utan allt och alla tycker i grunden rätt så lika. Nu har det ju till och med gått så långt att moderaterna sagt nej till marknadshyror. Så nu är det riktigt MAINSTREAM här i Svedala.

Men som sagt får jag blicka västerut för lite action om jag säger så. Det ska bli otroligt spännande att följa uppladdningen inför presidentvalet nästa år. Vem blir respektive partis presidentkandidat? För min del hoppas jag på Hillary Clinton och att demokraterna för övrigt gör ett riktigt bra val.

Det har varit republikanernas tidevarv alltför länge och de lämnar efter sig ett enormt budgetunderskott, trupper i Irak och en icke fungerande socialpolitik. Fattigdomen bland t ex barnfamiljer har ökat sedan George W Bush kom till makten, trots en högkonjunktur och goda arbetstillfällen. Nu när vi ser en avmattning i ekonomin är dessa utsatta grupper än mer sårbara då de federala anslagen till hjälporganisationer och olika stöd har skurits ned.

Det är verkligen dags för regim- och systemskifte i Vita Huset och jag hoppas innerligt att det blir en demokrat i Ovala Rummet nästa gång.

Apropå att USAs politik angår oss alla - eftersom USA påverkar (och angår) alla människor i världen så mycket som det gör, vare sig vi vill det eller inte, så borde kanske också alla kunna rösta i det amerikanska presidentvalet. Why not?


Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: