fredag, oktober 05, 2007

Ännu en drabbad familj

Läser till min förskräckelse om ännu en familj som har blivit "lurade" av Notar. Även de skulle köpa ett nyckelfärdigt hus med Notar som mellanhand. Vad jag förstår så skulle huset byggas av Arkitektvillan AB - vars representant (som det nu visar sig) tidigare har varit inblandad i ekonomiska oegentligheter:
"Kay Almqvist är i England, tidigare har dömts för ekonomisk brottslighet och har en miljon kronor i personliga skulder. Han har heller inte betalat någon av sina leverantörer."
Hade familjen haft den här informationen så tvivlar jag starkt på att de skulle ha skrivit på något avtal med företaget!

Ok, jag är också medveten om att familjen borde ha kollat upp mera och varit mera insatt i byggprocessen och regler. De borde också ha kollat att alla försäkringar verkligen var betalada m.m. Men man kan heller inte komma ifrån att de från allra första början har haft att göra med rena lurendrejeriet. Mot sånt är det inte alla gånger lätt att skydda sig.

Det är bara att gratulera alla husbyggare som får sina hus byggda utan problem och som har kollat allt och alla och det visar sig stämma. Men då har de också haft fördelen att alla parter inblandade haft rent mjöl i påsen - vilket INTE är fallet här.

Som jag tidigare har berättat så hade vi långt framskridna planer på att också bygga nytt men vi lade ner det för vi kände att det var för mycket och för stort ansvar. Vi bor i ett område där begagnatmarknaden är ok - inte alls lika glödhet som i Stockholm där nybygge kanske framstår som ett bättre alternativ.

För de drabbade familjerna är det mer eller mindre en ekonomisk katastrof och jag hoppas verkligen att de på nåt sätt får pengarna tillbaka.


Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: