lördag, november 10, 2007

Vad pysslar HD med?

Högsta domstolen beslutade tidigare i år att livstidsdom för mord inte nödvändvändigtvis är det rätta straffet. Inte ens för en man som först knivhögg sin sambo och sedan ströp henne. Allt detta medan parets gemensamma barn sov i rummet bredvid!

HD ändrade hans straff till 10 års fängelse vilket i praktiken innebär att han kan vara en fri man efter att ha avtjänat dryga 6 ½ år!!! Men hallå där! Är det här verkligen rimligt? Han har ju mördat en människa - tagit livet av sin sambo - berövat barnet sin mamma! Och hans döms BARA till 10 års fängelse. Och han behöver inte ens sitta av hela strafftiden för efter 2/3 av strafftiden kan han friges - allt i enlighet med den praxis som råder i Sverige idag.

Jag kan faktiskt inte låta bli att undra om jag känner mig trygg i Sverige idag. Om jag skulle råka ut för ett allvarligt brott blir det ju knappt några kännbara konsekvenser för den som utför det. Dessutom får jag som brottsoffer inte det bästa stödet heller.

Jag hoppas nu att justitieministern ser över straffsatserna för det här kan ju inte få fortsätta. Straffet för mord blir ju inte så mycket längre än för ekonomisk brottslighet. I min värld är det en himmelsvid skillnad mellan dessa två - en mördad människa vs. ekonomiskt fiffel. Jag är i allafall helt på det klara med vilket av dessa två brott som ska bestraffas hårdast.


Andra bloggar om: , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Fredde här. Du har helt rätt, och därför får gängen ökad makt. Vill du ha rätt, vänd dig till Hells angels