fredag, december 14, 2007

Det finns hopp om rim och reson

Äntligen har även Försäkringskassan tagit bladet från munnen och protesterar mot det fullkomligt absurda förslaget att man ska intyg från förskolan för att få ersättning för vård av barn - VAB. Visst har jag förståelse för att det behövs en kontrollfunktion - ja, det finns fuskare - men att lägga ytterligare administration på förskolan är ingen väg att gå alls.

Vi var på lussefirande på förskolan igår - 17 barn i Lillens barngrupp och i stort sett alla föräldrar och syskon var på plats. Nu under hösten har det varit en epidemi av kräksjukan, förkylningar, etc. som har däckat både barn och personal. Tyvärr har inte förskolan tillräckligt med resurser att alltid täcka upp med personal utan de som är friska får täcka upp för varandra - jobba över, ingen semester m.m.

Att då dessutom kräva att de mitt i den här ansträngda situationen ska skriva intyg till föräldrarna för att "lille Kalle" faktiskt var bort från förskolan tisdag eftermiddag vid 14-tiden till och med torsdag". Hur absurt är inte det?

Nej, tack till ett sånt här urbota dumt förslag. Jag har sagt det i ett tidigare inlägg och jag säger det igen - förskolan är till för barnen inte för att vara politikernas förlängda arm med syfte att kontrollera att föräldrarna inte fuskar.

Jag är övertygad om att det finns andra sätt att lösa kontrollfunktionen på och det får man se till att lösa på något sätt. Blanda bara inte in förskolan i det här.


Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte så svårt att hålla reda på vilka barn som var på plats vilka datum, närvarolistor klarar tom jag i min fotbollsgrupp att hålla. Det är inte heller så svårt att ha en färdig blankett att skriva ut med barn och när/frånvaro, och nån namnteckning, vid behov. Det kan tom föräldrarna göra, och komma med den till personalen som snabbt checkar med sin barnlista (kanske kan göras fasta tider varje vecka, 0800 tisdag morgon, eller 1600 fredag eftermiddag?)

Jag är ingen übermensch, men jag gör oändligt mycket större anpassningar i min arbetsdag än så.

Jag är verkligen otroligt glad och nöjd över mina barns förskola, men offer/helgonstatusen som personalen har är väldigt otidsenlig. Dom är en del av systemet, liksom mina barn och jag själv. Ska vi bli en mer sammtrimmad maskin måste vi försöka jobba mot ett gemensamt större mål.

Vilket liv! sa...

Visst, kan man säkert komma på smidiga lösningar - gäller bara att även våran förskola kommer på en bra, genomtänkt och välfungerande lösning....

Annars är jag så innerligt trött på byråkrati och papper. Jobbar själv med oerhört mkt administration så kan slippa ett papper till så "ja tack" till det.

Vore kanske bättre om a.g rapporterade direkt till FK - för jag anmäler ju ändå VAB till dem. De skulle ju kunna bekräfta min frånvaro elektroniskt till kassan.

Nåja, som med det mesta så blir det säkert en reviderad version snart - Version 1.2