torsdag, december 13, 2007

En ny mening med livet

Blir man lyckligare av att få barn? Svaret på frågan är tydligen - NEJ! Enligt brittiska forskare är föräldrar med barn mellan 3-5 år mindre lyckliga än de som inte har barn. I och för sig är det förståeligt på ett sätt - småbarnsåren kan vara riktigt slitsamma.

Men för mig personligen tycker jag att föräldraskapet har tillfört en ny mening med livet så att säga. Jag har svårt att sätta ord för hur härligt det är med barn - de som är föräldrar vet vad jag menar. Självklart finns det stentuffa perioder men de uppvägs absolut av alla guldstunder. Jag menar, vem kan egentligen motstå en 2½-åring som kommer tassande vid 3-tiden på morgonen och vill berätta att han åkte rutschkana med bästisen på dagis igår....;-).


Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker inte att mina barn skänkt mig större lycka, de har skänkt mig djup och mening med mitt liv. Så jag är kanske inte lyckligare nu än förr, men jag lever ett liv som oftare än förr fyller mig med både lycka, ilska, ledsenhet, glädje, frustration, trötthet och självförebråelse.

Men lyckan överväger. Så trots mitt eget försök i denna kommentar måste jag ändå erkänna: barnen har gjort mig lyckligare. Självklart är det så.

Och med det avslutar jag veckans kommenterande. Skriv på, det är så kul att läsa.

Vilket liv! sa...

Det må låta hur flummigt som helst men jag säger det ändå...:-) - att ha barn har på nåt sätt fått mig att "komma i kontakt med" alla små nyanser av känslor som finns.

Med barn lever man så mycket i nuet och jag tror att det är något som jag personligen kan behöva påminnas om...

Är annars en sån här person som är (väldigt) organiserad och planerar det mesta i förväg. Med ungar är det annorlunda - och det hyllar jag.