fredag, oktober 30, 2009

Dyrköpta erfarenheter

Man kan ju lätt tro att Volvo är Volvo - oavsett om det är bilar eller lastbilar som tillverkas. Men få verkar veta att det faktiskt är helt skilda bolag! Och som olika bolag delar man inte med sig av sina erfarenheter till varandra. För om Volvo lastvagnar hade snackat med Volvo personbilar hade kanske Geely inte direkt framstått som en intressant köpare till bilföretaget.

"//...Den viktigaste lärdomen är att man alltid ska ha klart för sig att Kina är ett genompolitiserat samhälle. Alla förutsättningar man arbetat med för att göra prognoser och planer kan förändras blixtsnabbt och utan förvarning. Det innebär också att ingångna avtal plötsligt kan bli ogiltiga ...//"

Att göra affärer med kinesiska företag är alltså "risky business" med tanke på att det fortfarande är en kommuniststat med endast ett visst mått av fri företagsamhet = staten stoppar mer än gärna ner sina fingrar i syltburken för att försäkra sig om sin del av härligheten. Förutsättningar för utländska investerare och företag kan drastiskt ändras - beror på hur politiken svänger för att garantera sig själv fördelar.

"//...Geelys syfte med köpet antagligen i första hand är att köpa ett internationellt gångbart varumärke. I andra hand vill man förstås få tillgång till tekniken. Men jag tror inte att man har några planer på att flytta tillverkning eller utvecklingen till Kina, åtminstone inte på kort sikt. Man ska komma ihåg att Geely, trots at det är ett privat företag, har etablissemanget bakom sig. Det måste man ha för at få genomföra affären...//"

De flesta storföretag som har flyttat delar av sin produktion och/eller forskning till Kina har upplevt svårigheter och kostnader som de definitivt inte hade räknat med. Och med eftertankens kranka blekhet hade det faktiskt varit bättre att stanna på hemmaplan eller flytta till något annat västvärldsland. Men så länge företagen inte lär av varann så kommer många fler än Volvo att få uppfinna hjulet EN GÅNG TILL!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: