Facken har flera frågetecken kring Geely som köpare av Volvo "Utifrån det jag har sett av Geely är det en omogen bilköpare och det är därför viktigt att vi får träffa bolaget så snart som möjligt för att bilda oss en egen uppfattning".
En annan viktig fråga är ju bl a "Att det finns en risk för att underleverantörer med verksamhet både i Sverige och i utlandet känner en stor osäkerhet inför en kinesisk ägare av Volvo har tidigare bekräftats av SvenÅke Berglie. –Det gäller att Volvo ser till att kunna vara en prioriterad kund i framtiden även av de tekniktunga underleverantörerna. Jag hoppas att Ford på något sätt kan säkra juridiskt så att underleverantörerna vågar blotta sin teknik för Volvo och ägaren Geely. Han berättar att det idag är många företag som avstår från att producera och köpa komponenter från Kina i och med att företagen då måste visa upp sin teknik i landet. Istället väljer företagen att betala mer och köpa komponenterna från ett annat land. "
Vad har egentligen Geely för ambition för Volvo? Är det kanske så att ambitionen hos Geely är att HA mer än att utveckla och driva företaget långsiktigt? Att det handlar mer än om prestige och om en fjäder i hatten mer än något annat? Ingen vet den verkliga avsikten med budet på Volvo. Inga uppriktiga svar eller försäkringar har lämnats. När det gäller sådana här stora företagsaffärer brukar väl ändå köparen vara lite mer entusiastisk över det de vill köpa?
Andra bloggar om: Ekonomi, Demokrati, Fackligt, Kommunism, Yttrandefrihet, Mänskliga rättigheter, Arbete, Volvo, Kina, Geely
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar