onsdag, oktober 28, 2009

Vad blir Volvo på kinesiska?

Efter många, långa och säkerligen en hel del invecklade turer verkar det som om det kinesiska företaget, Geely, kommer att lägga ett bud på Volvo. Är det här biltillverkarens enda räddning? Kommer vi nu att få "Made in China" på Göteborgsbilarna?

Det kanske tar lite tid att vänja sig vid det. Men det vete sjutton om jag kan det. En gång i tiden när det begav - när P.G Gyllenhammar hade fått för sig att samarbetspartnern skulle heta Renault var jag ursur över det här. Lite mindre sur när Ford köpte Volvo. De verkade ändå stabila och bilkunniga med den klassiska T-Forden i bagaget. Men att Volvo en dag skulle bli kinesiskt hade jag inte i mina vildaste drömmar kunnat tänka mig.

Jag vet inte riktigt - Kina är inget land som lockar mig. Det må ha en historia som få och vi ska vara tacksamma för en hel del uppfinningar. Men det var för måååånga år sedan. Under de senaste åren har det blivit känt för betydlig mindre smickrande saker - diktatur, massmord, miljöförstöring, enorma ekonomiska ojämlikheter, ett-barnspolitiken, tvångsaborter, att inte låta Hong Kong ha kvar sin form av demokrati osv. Listan kan göras betydlig längre än så här. De positiva delarna - sportsliga framgångar....visst ekonomiskt framsteg....nja, räcker inte för att uppväga de negativa delarna.

Och nu ska Volvo bli en del av det här. Jaha, säger jag bara. Hur kunde det gå så illa?

Andra bloggar om: , , , , , ,

5 kommentarer:

之乎者也 sa...

Varför uttala dig om något du uppenbarligen inte har kunskap om?

Hongkong har aldrig haft demokrati, eftersom britterna aldrig införde sådan. Däremot har de haft en del demokratiska institutioner, som yttrandefrihet och oberoende domstolar. Dessa finns kvar intakta. Inget i Hongkong har ändrats till det sämre – vem har inbillat dig detta?

Miljöförstöringen i Kina är inte och har aldrig varit värre än i exempelvis USA och Sverige. Kina hamnar först på 96:e plats i CO2-ligan. Därtill kommer förstås att Kina under den allra största delen av den industrialiserade perioden inte haft någon miljöförstöring över huvud taget – den har vi i Väst ensamma stått för, och det är våra utsläpp som orsakat dagens klimatproblem.

Massmord förekom i Kina under de första åren av Folkrepubliken Kinas historia, efter inbördeskrigets och andra världskrigets slut, främst på godsägare. Det finns historiska förklaringar till detta, precis som det finns för USA:s massmord på indianer. Det är inget som har någon koppling till dagens Kina.

Enorma ekonomiska ojämlikheter är en förutsättning för att landet som helhet ska växa snabbt och kunna skapa en kaka som småningom kan fördelas bättre. Alla västländer har genomgått en liknande fas i sin historia, medan Kina av olika skäl (som västerländsk imperialism) har den nu. Det är tack vare denna råkapitalism som Kina kunnat växa med 9% om året under 30 års tid, och det är tack vare denna råkapitalism som 200,000,000 människor kunnat lyftas ut ur fattigdom och ytterligare 200,000,000 kunnat inträda i en behaglig medelklasstillvaro av europeiskt snitt.

Ettbarnspolitiken har av samma skäl varit nödvändig för att begränsa befolkningsexplosionen. Kina hade aldrig kunnat resa sig ekonomiskt utan denna politik, som för övrigt har starkt stöd i Västvärlden. Den fattigdom som präglar Indien – som inte har motsvarande råkapitalism och ettbarnspolitik – utgör det praktiska beviset för att politiken är riktig.

Därmed inte sagt att Kina är ett problemfritt paradis på jorden, men Kina ska bedömas efter den utvecklingsnivå landet befinner sig på och de oerhörda framsteg som gjorts på mycket kort tid.

Tillväxten i Kina i år blir 8%, medan den i Sverige går tillbaka med 5%. USA och stora delar av Västvärlden befinner sig i recession, medan Kina tuffar på närmast oberört. Kina är således en urstark kandidat till att förnya en bilindustri som förstelnat i Väst, och kan med sin ekonomiska konkurrenskraft erbjuda ett stabilt ägarskap till Volvo. Det är i princip bara Kina som kan rädda företaget, som annars vore dödsdömt. Det ska vi vara glada för.

Anonym sa...

Whose fault when your local media sells you only the negative things about China and makes you appear so ill-informed about the world outside?

Of course China is not for you. Ambition is a dirty word in Sweden.

Vilket liv! sa...

Nix, jag är inte alls dåligt informerad. Förlitar mig på en hel del olika medier av alla de slag - som faktiskt får lov att yttra sig fritt.
Nog för att Kina är stort - men världen är större!

Vilket liv! sa...

Trist att du inte uppskattar andras åsikter - att du tror att jag inte vet något.

Hong-Kong hade en del demokratiska institutioner som nu är under statlig kontroll - dvs. inte särskilt demokratiska. Kina är ju en odemokratisk enpartistat!

Miljöförstöringen och rovdriften är välkänd. Floder som är förgiftade, åkermark som är obrukbar etc. Eftersom landet inte har pressfrihet som talas det inte högt om det här utan det är andra källor som rapporterar det här - t ex människorättsorganisationer.

Förtryck och ockupation är inget nytt för Kina. Massakern på Himmelska Fridens torg är ett exempel. Tibet är ett annat.

Enorma ekonomiska ojämlikheter, råkapitalism i sin värsta form är inget positivt i något land. Hur man kan lyfta fram det som något bra är för mig en gåta!

Ettbarnspolitken - en skam för Kina som nation! Tvångsaborter - en skam för Kina som nation! Var är de mänsliga rättigheterna i den här frågan? Om du tycker att det här är ok - vilken människosyn har du egentligen?

Kina må i dagsläget ha kapitalet med sig - men man har definitivt inte vare sig mogenhet eller traditionen med sig av att förvalta något som är så annorlunda än det man har med sig.

Jacob! sa...

I Europa & Amerika är Kina inget uppskattat land. Kina i sverige så som i många länder ett väldigt dåligt ryckte om kvalité, design och säkerhet. Kina är endast ute för att få volvos teknik och säkerhet sen struntar dom fullstädnigt i om det går i konkurs/läggs ned, detsamma gäller för saab, Nu är Kineserna intresserade av dom, det kommer sluta olyckligt för våra svenska företag om inte sveriges regering öppnar ögonen för den svenska Bilindustrin. även tillverkningen kommer flyttas dit oavsett vad dom säger, att sverige inte ser vilken arbetslöshet det kommer att bli, det fattar jag inte...