tisdag, november 10, 2009

Brr, det kan bli kallt

Oj, då! Nu ska SVENSKA Vattenfall sälja ut det svenska elnätet för att istället investera i BRITTISK kärnkraft. Öhh, är det någon mer än jag som funderar över vem som i den ledningsgruppen helt har tappat förståndet??!! Ska jag säga Congratulations till britterna, eller ska jag bara ta det lugnt och tända i braskaminen och njuta av värmen? Vem vet, jag kanske gör båda delarna.

Sitter och funderar på om det inte var just Vattenfall som hade fått ett uppdrag av sina ägare, bl a Staten, att jobba mot förnyelsebar energi. Då rimmar det ju inte riktigt bra att man vill sälja av hela kraftnätsdelen för en si så där mastodonta 50 miljarder och sedan investera dessa surt förvärvade kronor i kärnkraft i Storbritannien.

Ibland känner jag mig så liten och ynklig. Tänk att jag själv aldrig skulle ha kommit på en sån här idé! Gud, vad dum jag måste vara!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vattenfall har ett avkastningskrav på sig från staten, vilket innebär att Vattenfall måste dra in pengar till statskassan. Kommande regleringar av nätavgifterna i Sverige och EU kommer medföra att Vattenfall, kommer att dra in mer pengar till staten genom att bygga kärnkraftverk i England istället för att äga elnät.

Vilket liv! sa...

Är medveten om att vattenfall har ett avkastningskrav på sig. Men frågan är om kreativt ekonomiskt agerande ingår i det uppdraget?! Jag är ändå fundersam till att sälja ut elnätet för att investera pengarna i annat för att på så sätt kunna ge en ökad avkastning till svenska staten. Låter inte rimligt i mina öron.