Nu har i alla fall näringsministern, Maud Olofsson, tagit Vattenfall i örat och sagt stopp och belägg. Maud kritiserar bl a
"//...Vattenfall för att inte ha deltagit i omställningen till förnybar
energi på ett sätt som man borde ha gjort. Dessutom har de stopp som Vattenfall
har tvingats till i kärnkraftsproduktionen skadat lönsamheten. - Vi vill se
förbättringar när det gäller lönsamhet, grön omställning och
varumärket."
So far so good, men hur går man vidare nu då? Vem bevakar att Vattenfall inte genomför dumheterna. De är ju trots allt ett bolag med en egen (inkompetent) styrelse. Det är klart att hela den här historien har skapat frågetecken kring företaget och som näringsministern uttryckte sig:
"- Det har skadat bolaget och är inte bra för Vattenfall.
Varumärket skadas, vd är ytterst ansvarig, sa Maud Olofsson.
På frågan om hon har förtroende för Vattenfalls vd sa Olofsson:
- Jag är inte nöjd med det läge Vattenfall är i idag."
Kan Vattenfall återfå allmänhetens förtroende efter det här? I det här fallet kan jag nog inte hålla med om att all PR är bra PR. Här finns det mycket att jobba på - mycket förtroendekapital har förbrukats på ett bräde. Det kanske är dags för företaget att gå på charmkurs och vinna tillbaka både kunder och förtroende. Lycka till med det, säger jag bara.
Läs även andra bloggares åsikter om Vattenfall, Energi, Miljö, Ekonomi, Samhälle, Politik, Kärnkraft
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar