torsdag, november 12, 2009

Spruta oxå för Lillan


Nu har både Socialstyrelsen och Läkemedelsverket kommit med rekommendationer att barn under 3 år också kan vaccineras mot svininfluensan. Inte en dag försent om du frågar mig! Ju mindre barnen är ju större är riskerna med att få den här elakartade influensan. När till och med friska barn avlider i sjukdomen tycker jag att som förälder vill jag göra det jag kan för att mot olle i grind. Det blir alltså till att stå i telefonkö imorrn. Läkemedelsverket säger bl a
"Det är positivt att vi nu även kan rekommendera vaccinering för de här
barnen. Influensan sprids lätt i barngrupper och vi har dessutom sett att små
barn under fyra år tillhör dem som riskerar att bli svårast sjuka i
influensan."
Det finns säkert de som tycker att det har utbrutit någon slags vaccineringspanik i landet men det vete sjutton om jag håller med om det. Pratade med en äldre granne häromdagen som kom ihåg en gång i tiden när en annan asiatisk influensa härjade. Den gången var det också ett större antal dödsfall än vad det brukade vara jämfört med "en vanlig flunsa". Hon tyckte absolut att man skulle vaccinera sig om det fanns möjlighet. Ja, jag tror att hon tänker rätt.

En annan lite knasig grej är att rädslan för svininfluensan tycks ha skapat en marknad för nya innovationer. Katolska kyrkan i Italien har på sina håll bl a infört
"Den nya vigvattenbehållaren som ser ut som en traditionell vigvattenskål,
men med ett infrarött ljus som läser av närvaron av en hand och sprutar
vigvatten på personens fingrar."
Say no more, gott folk!

FAQ om svininfluensan finns här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: