torsdag, juni 24, 2010

Apropå ledighet och livskvalité


Här i Sverige har vi en bra lagstadgad semester på minst 25 dagar per år. Hm, inte illa och ändå kan det kännas alldeles för kort med tanke på vad de ska räcka till. Kanske ska de förutom en sommarsemester också räcka till höstlov, jullov, sportlov, påsklov m.m. Inte sjutton räcker 25 dagar till det inte?

Men så läser jag att i Japan där har man minsann minst semester per år av alla länder i hela världen! Ynka 16,5 dagar per år!!!! Och dessutom spenderar de bara 9 dagar på sommarsemester! Usch, jag blir alldeles förvirrad bara jag ser de här urlöjliga siffrorna.

Det finns säkert de där ute som tycker att vi har det alldeles för bra här i Sverige med så många semesterdagar osv. Men betänk då att i Japan har man betydligt fler självmord pga arbetet än vad man har i Sverige!

Jag vänder mig då hellre mot Frankrike som ett föregångsland när det gäller just semester - de har ca hela 37 dagar per år. Hm, det vore något för mig och familjen...långa härliga semestrar...

För egentligen, handen på hjärtat, vad vore livet utan en rejäl (sommar) semester - och då helst en husvagnssemester - såklart!



Läs även andra bloggares åsikter om , Friluftsliv, , , , ,

Inga kommentarer: